Dato: 17. oktober 2017

Ramt af influenza?

Når kroppen bliver ramt af influenza eller virus, kan man nogen gange komme sig over det hurtigt, mens man andre gange må bukke under for sygdommen, og tilbringe noget tid under dynen.

Der er nogen der siger, der findes to forskellige influenzaer: Den ufarlige, som rammer kvinder og børn, og så er der den dødsensfarlige og pinefulde som rammer mænd.

Hvilken en der er værst, må du selv bedømme.

Men uden at jeg skal komme med nogen lægefaglige råd, for dem er der heldigvis også mange af, (og så klart skal man opsøge sin læge, hvis man har behov for det), så vil jeg gerne give dig nogle tips til hvad du selv kan gøre for at få det bedre.

I bund og grund handler det om at indtage næring, og vel at mærke den rigtige slags, som kroppen har brug for, under sygdommen.

Kroppen skal helst ikke begynde at nedbryde vores vigtige proteiner for at håndtere sygdommen.

Når man har en sygdom med høj feber, mister man en del væske fra kroppen.

Kroppen bruger vores glykogendepoter eller sukkerdepoter i musklerne op

Det gør den for at skabe den sitren i muskelcellerne, som skaber varmen,  og derfor æder muskelcellerne det sukker, du har, og du går i virkeligheden sukkerkold og får ondt i musklerne.

Derfor handler det først og fremmest om at sørge for, at kroppen ikke løber tør for sukker og vand.

Du skal derfor primært indtage sukker og vand, når du har feber. Det er vigtigt, at man indtager rigtigt sukker og ikke sødestoffer.

Det må gerne være sukker i form af frugtsaft.

Ømhed er et tegn på sukkermangel.

Har kroppen brugt al sukkeret, vil man ikke være i tvivl, og man vil føle sig øm i hele kroppen.

Har man små børn, bør man lugte til deres ånde. Lugter den af acetone, er de løbet tør for sukker.

Når sukkerdepoterne er tomme, begynder du at nedbryde dine proteiner for at lave sukker af dem.

Hvornår det begynder at ske, er individuelt. Det afhænger af, hvor veltrænet du er. Jo mere veltrænet du er, desto større sukkerdepoter har du i dine muskler.

Men du vil normaltvist have sukkerdepoter til ca. 8-12 timer.

Proteiner til lange sygdomsforløb:

Sukker og vand er nok, når der er tale om kortere sygdomsforløb på et par dage, men har man en mere hårdfør influenza, vil kroppen også få brug for proteiner.

Og proteiner i form af kød og fisk, er måske ikke lige det, man har allermest lyst til under sygdom, men så sørg for at få de gode proteiner gennem æg eller mælkeprodukter.

Krydderurter som mynte og pebermynte er rigtig gode, at lave te af, når man har det skidt. Og ikke mindst ingefær te, som er næsten uundværlig, hvis man vil lindre ubehaget ved influenza, og samtidig få en masse væske. Sød den med honning eller sirup, og du har en god hjælper ved hånden.

Ingefær har ry for at være betændelses eller inflammationshæmmende, og har en ihvertfald efter min mening en lindrende effekt på både ondt i halsen og led og muskelsmerter. men det kan du jo bedømme selv.

Jeg laver min ingefær te / shot  sådan:

10 – 15 cm ingefær skrælles og skæres i mindre stykker. Koges i ca. 1 liter vand i minimum 20 minutter. Tilsæt gerne 1-2 citroner, skåret i skiver i de sidste fem minutter af kogetiden. Jo længere du koger din ingefær, jo stærkere bliver din te / shot.

Smag den til med honning eller sirup og drik den rygende varm.